Ondernemers met personeel zijn verplicht om een personeelsdossier te hebben. Maar wat moet hier allemaal in staan en wat kunt u met deze informatie?
Alsof er, als werkgever, al niet genoeg op u afkwam in normale tijden, zorgt de coronacrisis nog eens voor een forse toename van taken, onzekerheden en ga zo maar door. U laat uw personeel, waar mogelijk, thuiswerken, moet noodgedwongen (goede) werknemers ontslaan en probeert met veel kunst en vliegwerk de benodigde omzet te realiseren. Hoewel de Nederlandse economie minder sterk krimpt dan in landen om ons heen, stijgt het aantal bedrijven dat dit jaar failliet gaat waarschijnlijk met 34 procent. Ook volgend jaar zal het aantal faillissementen naar verwachting nog stijgen, met zo’n 4%.
Door de coronacrisis is in veel organisaties een andere werkelijkheid ontstaan. Waar het in het begin van 2020 nog volop vechten was om personeel te vinden ontstaat langzaam maar zeker een situatie waarin, in veel gevallen noodgedwongen, gezocht wordt naar manieren om met minder mensen meer werk te gaan verzetten. Hierdoor bestaat de kans op een nieuw en heel ander probleem!
Een toenemend aantal bedrijven zal de NOW 2.0 regeling laten liggen. De reden laat zich raden, na de zomer zullen veel bedrijven overgaan tot het ontslaan van medewerkers. Veel bedrijven staan in de startblokken om noodgedwongen te reorganiseren.
Hoe pakt u dat het beste aan en waarmee moet u rekening houden?
Naar alle waarschijnlijkheid zal thuiswerken nog de norm zijn tot 1 september 2020, maar desondanks zullen er altijd mensen bij u op de werkvloer aanwezig zijn die om een of andere reden hun werkzaamheden niet thuis kunnen uitvoeren. U bent, als werkgever, verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Dat geldt in toenemende mate in coronatijd. Een werknemer die zich onveilig voelt, kan een klacht indienen bij de Inspectie SZW (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Daarnaast wilt u natuurlijk goed voor uw medewerkers zorgen, nu en straks. Waar moet u op letten?
Ondanks de fysieke afstand tussen werkgevers en personeel, heeft de meerderheid inmiddels thuis een plek gevonden om goed te kunnen werken en voelt een groot deel zich gezien en gewaardeerd door leidinggevenden. Opvallend hierbij, een groot deel van de respondenten wil ook na de coronacrisis vaker thuis kunnen werken. Dit neemt overigens niet weg dat veel mensen collega’s missen en er extra aandacht moet zijn voor een vorm van (virtuele) samenwerking en regelmatig dialoog over het werk zelf.
Ondanks diverse regelingen die door de overheid zijn ingesteld, om ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis te helpen, heerst er veel onzekerheid. Sommige organisaties draaien nog, maar bij lange na niet zo krachtig als tot voor kort. Noodgedwongen zijn ook veel medewerkers thuis aan het werk. Andere organisaties zijn volledig gesloten waardoor personeel technisch gezien werkeloos is.
Millennials, geboren tussen 1980 en 2000, vragen om een andere aanpak bij aansturen dan eerdere generaties. Zij beschikken zeer vaak over andere ideeën en verwachtingen op carrièregebied dan eerdere generaties. Als manager wilt u natuurlijk het meeste en beste halen uit uw mensen, dus ook uit deze groep. Hoe pakt u dit het beste aan en welke leiderschapsstijl past hier het beste bij?
Hoe krap zit u in uw persoonsbezetting? Verhindert de krapte op de markt dat u momenteel geen groei in uw onderneming kunt realiseren of erger, dat u misschien overweegt te stoppen met uw bedrijf? U bent niet de enige, want de arbeidsmarkt is op dit moment zeer krap. Regionaal (Zeeland, Zeeuws-Vlaanderen) zien we dat het lastig is om personeel te vinden voor horeca en detailhandel, maar zorg, ICT, onderwijs en techniek staan met stip bovenaan als branches waar de meeste vacatures openstaan.
Gebleken is dat met name kleinere werkgevers nog nauwelijks een idee hebben wat de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) inhoudt. De materie wordt als ingewikkeld ervaren en veel ondernemers wachten gewoon af wat er volgend jaar op ze afkomt. Enerzijds begrijpelijk, want de WAB is inderdaad ingewikkeld en het kost de nodige moeite om zaken goed te regelen. Veel ondernemers hebben geen eigen HR-afdeling en geen of nauwelijks tijd om dit soort zaken te regelen.
Misschien geen nieuws voor u, maar tegenwoordig is het zeer lastig om personeel aan uw organisatie te binden. Voordat u het in de gaten heeft is een flink stuk capaciteit uit uw organisatie verdwenen! Dit heeft niet alleen maar te maken met de vergrijzing. Jonge medewerkers staan namelijk niet meer te popelen om u jarenlang commitment te geven.
Elke ondernemer is verplicht om een personeelsadministratie te voeren en daarvoor gebruikt u het personeelsdossier. Het bevat persoonlijke gegevens van de medewerker, contracten en arbeidsvoorwaarden, functioneren en ontwikkeling, ziekteverzuim, diverse andere zaken en bijzonderheden en voldoet het aan de GPDR/AVG. Maar wist u ook dat een personeelsdossier zoveel meer kan zijn dan slechts een administratief tool!
Soms is het overduidelijk dat er spanning op de werkvloer aanwezig is, maar vaker broeit er iets wat u niet direct zult signaleren. Waar gehakt wordt vallen spaanders, maar u begrijpt vast dat ongezonde spanningen tussen uw medewerkers ten koste kunnen gaan van een goede werksfeer. Voorkomen en/of snel oplossen is en blijft het devies, misschien een taak waarvan u denkt deze goed in te kunnen vullen.
© Nagtegaal Communicatie & Personeel 2020
Privacy & Disclaimer
Ontwerp & realisatie: Vannaam